Klienci banków narzekają na trudność w egzekwowaniu reklamacji, zawiłe przepisy, działania banków, które nie zawsze wydają się im właściwe. Z drugiej strony, polskie banki podkreślają, jak bardzo starają się dostosować swoje oferty do potrzeb klienta, a w razie potrzeby decydują się na indywidualne negocjacje. Jaka jest w rzeczywistości sytuacja klienta, który decyduje się na skorzystanie z usług banków?
Dziś trudno sobie wyobrazić brak konta bankowego. Coraz więcej osób używa też kart płatniczych do transakcji bezgotówkowej. Bankowość w Polsce oraz w wielu innych krajach stała się nieodłącznym elementem działalności gospodarczej, zdecydowanie ułatwia też życie każdego z nas. Przykładowo, stałe zlecenia opłat zdejmują z nas obowiązek pamiętania o regulowaniu rachunków w terminie. Jeśli brakuje nam pieniędzy na wymarzoną lodówkę czy prezent dla dziecka, bank poratuje nas kredytem. Coraz więcej zwolenników zyskuje też bankowość internetowa.
Korzystanie z usług bankowych wymaga znajomości przepisów, podpisywania umów, decydowania o wyborze wariantu usługi. Ludzie w naszym kraju, szczególnie starsze pokolenie, byli przez wiele lat przyzwyczajeni do korzystania z jednego, monopolistycznego banku. Nie mogli zdecydować się na lepszą ofertę, ale też nie mieli dylematu wyboru. Obecnie banki w Polsce zmieniły się radykalnie. Ludzie są zasypywani ogromną liczbą możliwości, z których trudno wybrać tę najkorzystniejszą. Usługi są opisywane w taki sposób, by zachęcić do skorzystania z nich. Klient nie posiadający fachowej wiedzy łatwo może ulec takim namowom i wybrać ofertę najlepiej reklamowaną. Decyzji nie ułatwiają długie, zawiłe umowy.
Kolejna kwestia to swoista „selekcja” klientów dokonywana przez banki. Nie każdy może skorzystać z kredytu czy pożyczki. Banki drobiazgowo sprawdzają zdolność kredytową i starają się zmniejszyć ryzyko operacyjne. Dodatkowo, przy niektórych usługach, pieniądze są wypłacane w transzach, a bank uzależnia przekazanie następnej raty od spełnienia określonych warunków.
Zdarza się, że klienci lokujący w banku większy kapitał mogą liczyć na korzystniejsze oprocentowanie niż deponujący małe sumy. Wiele banków stara się przyciągnąć odbiorców z najkorzystniejszego dla siebie sektora, na przykład dużych i średnich przedsiębiorstw. Jednak produkty bankowe dostosowane do małych firm oraz pojedynczych klientów – osób fizycznych są coraz liczniejsze. Rozwój tej oferty pokazuje, że banki nie zamykają się także na usługobiorców z innych segmentów.